Projekt

STEAM 4 Lika

Održivo sutra: tlo, voda, budućnost

Iznos: 16.058,52 €
Izvor financiranja: Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih Republike Hrvatske
Prijavitelj: udruga ZIR Zajednica i razvoj
Partneri: OŠ Jure Turić iz Gospića, Odjel za nastavničke studije Gospić, Sveučilišta u Zadru
Vrijeme i mjesto provedbe projekta: Gospić, 14. studeni 2024. – 31. kolovoz 2025.

O projektu

Tijekom posljednjeg desetljeća klimatske promjene i degradacija okoliša postali su egzistencijalne prijetnje, a milijuni ljudi već trpe posljedice prirodnih katastrofa, često uzrokovanih ljudskim djelovanjem. Uništavanje okoliša uzrokuje ekstremne vremenske nepogode, utječe na ljudsko zdravlje i ograničava dostupnost prirodnih resursa. Ovi izazovi zahtijevaju hitne društvene i ekonomske promjene, a koncept “zelene tranzicije” opisuje prijelaz prema ekološki, društveno i ekonomski održivim sustavima proizvodnje i potrošnje. Cilj je potaknuti gospodarstvo zelenom tehnologijom, razviti održivu industriju i promet te smanjiti onečišćenje.

Upravo zbog važnosti tih tema, Nacionalna razvojna strategija RH do 2030. godine (NN 13/2021) naglašava potrebu za obrazovanjem koje djecu i odrasle priprema za izazove 21. stoljeća. Udruga ZIR prepoznala je ovu potrebu i osmislila projekt „STEaM4Lika“, koji suvremenim obrazovnim metodama integrira STEM područja sa sadržajima o klimatskim promjenama i održivom razvoju. Kroz dva modula od po pet radionica, projekt će osnovnoškolce upoznati s ovim ključnim temama, potičući ih na razumijevanje i zaštitu okoliša, učinkovito upravljanje prirodnim resursima i aktivno sudjelovanje u smanjenju emisije stakleničkih plinova.

Radionice će biti usmjerene na učenike OŠ Dr. Jure Turić u Gospiću, kao i na učitelje te volontere – studente Odjela za nastavničke studije u Gospiću. Cilj je uključiti 200 učenika, 10 učitelja i 5 volontera, pružajući djeci suvremeno obrazovanje, a učiteljima i volonterima demonstrirajući važnost izvanučioničke nastave i popularizacije znanosti. Projekt je usklađen s „Lokalnom razvojnom strategijom LAG-a Lika“ i doprinosi razvoju Ličko-senjske županije kroz jačanje kapaciteta za obrazovanje i održivi razvoj.

Ciljevi projekta

  1. Razvoj edukacijskih programa: Osmišljavanje novih nastavnih programa iz STEaM područja koji se bave klimatskim promjenama i održivim razvojem s naglaskom na očuvanje tla i vode kao ključnih prirodnih resursa, uz prilagodbu specifičnostima ličkog kraja i njihovu primjenu kroz radionice za djecu, učitelje i nastavnike.
  2. Interaktivni pristup učenju: Pružanje multidisciplinarnih i interaktivnih sadržaja temeljenih na aktivnom, istraživačkom i iskustvenom učenju, uz poticanje kreativnosti, timskog rada, kritičkog razmišljanja i rješavanja problema.
  3. Podizanje svijesti o održivom razvoju: Edukacijom kroz radionice jačati svijest o važnosti održivog razvoja i očuvanja okoliša, u suradnji sa školama, lokalnom zajednicom i civilnim sektorom.
  4. Poticanje interesa i kompetencija: Razvijanjem STEaM programa u prirodnom okruženju Like, povećati interes i kompetencije djece i nastavnika za održivi razvoj

Ciljna skupina

Djeca, učitelji razredne nastave, profesori predmetne nastave, volonteri, građanstvo

Razvoj edukacijskih modula

Modul 1: KLIMATSKE PROMJENE – utjecaj na tlo i vodu:

  1. Program: Zemlja i Svemir – uzroci i posljedice klimatskih promjena
  2. Program: Utjecaj čovjeka na klimatske promjene
  3. Program: Efekt staklenika/ Kako rastu stijene
  4. Program: Voda koja život znači
  5. Program: Tlo i utjecaj klime na njegovu strukturu

Modul 2: ODRŽIVI RAZVOJ – zaštita tla i vode:

  1. Program: Voda u kršu u kontekstu klimatskih promjena
  2. Program: Modeli zagađenja vode i tla/ Plastika u tlu i vodi
  3. Program: Cirkularna ekonomija
  4. Program: Čuvajmo vodu
  5. Program: Regeneracija tla

ZA VIŠE INFORMACIJA– KONTAKT OSOBE:

Maja Lang Balija, voditeljica projekta (udrugazir@gmail.com)
Zvjezdana Kolenc, administratorica (udrugazir@gmail.com)

Edukatori na projektu

Ivo Crnolatac

Dr.sc. Ivo Crnolatac

Viši znanstveni suradnik na Zavod za organsku kemiju i biokemiju u Laboratoriju za biomolekularne interakcije i spektroskopiju Instituta Ruđer Bošković. Suradnik na nekoliko projekata u svojstvu mentora: EU projektu „Ja raSTEM“ (višegodišnji interdisciplinarni STEM program inovativnog poučavanja darovitih osnovnoškolaca; voditelj projekta o.š. Hugo Kon), projektu „”STEM. RASTEM. ISTRAŽUJEM.” (Zaklada Znanje na djelu i IRB), suradnik u stručnom timu za popularizaciju znanosti u udruzi EDUCA. Institut Ruđer Bošković dodijelio mu je posebno priznanja za popularizaciju znanosti u 2022. godini.

Priprema i provođenje programa „Staklenički plinovi, koji su i kako nastaju“, „Kako rastu stijene“ i „Cirkularna ekonomija“.

Dubravka Švob Štrac

Dr. sc. Dubravka Švob Štrac

Izvanredna profesorica na Zavodu za molekularnu medicinu u Laboratoriju za molekularnu neuropsihijatriju. Suradnica na projektima popularizacije znanosti Otvoreni dani IRB-a, STEM-danas za sutra, „Ja raSTEM“ (višegodišnji interdisciplinarni STEM program inovativnog poučavanja darovitih osnovnoškolaca; voditelj projekta o.š. Hugo Kon), projektu „”STEM. RASTEM. ISTRAŽUJEM.” (Zaklada Znanje na djelu i IRB), „ZnaT – znanost na tornju“ Dobitnica posebna priznanja Instituta Ruđer Bošković za izniman doprinos popularizaciji znanosti 2017. i 2018. g. kao i Državne nagrada za znanost u 2018.g. (za popularizaciju znanosti u području biomedicine i zdravstva).

Priprema i provođenje radionice za nastavnike i volontere o popularizaciji znanosti i programa „Voda koja život znači“, „Čuvajmo vodu“ i „Kako djeci približiti znanost?“.

Dalibor Paar

Dr. sc. Dalibor Paar

Izvanredni profesor na Fizičkom odsjeku Prirodoslovno-matematičkog fakulteta. Vrlo aktivan popularizator znanosti kroz brojne škole i radionice, suradnik na nekoliko projekata u svojstvu edukatora za učitelje, nastavnike i učenika, aktivni član Speleološkog društva Velebit – aktivnosti istraživanje i zaštita krša. Neki od primjera – Fizički odsjek PMF (Dan i noć na PMF-u), dugogodišnji voditelj „Ljetne/zimske škole znanosti i tehnologije“ u Samoboru, brojnih radionica za djecu kroz program „Suvremena znanost kroz postav Muzeja“ u Samoboru, popularizacija znanosti u Muzeju grada Zagreba „Edukativne muzejske akcije – muzeji i STEAM“, voditelj i edukator u projektu „STEaM Lika – obrazovanjem do održivog razvoja“,“ Istraživači Velebita“ „FiziKO“, te brojni drugi . Jedan od autora priručnika: Priručnik za STEM edukatore STEM u neformalnom obrazovanju za zanimanja 21. stoljeća.

Priprema i provođenje radionica za učenike, nastavnike i volontere, provođenje programa „Zemlja i Svemir – uzroci i posljedice klimatskih promjena“ i „Voda u kršu u kontekstu klimatskih promjena“.

Sanda Ravlić

Dr. sc. Sanda Ravlić

Znanstvena suradnica u Centru za istraživanje i prijenos znanja u biotehnologiji, Sveučilišta u Zagrebu. Iskustvo u morskoj ekotoksikologiji (Centar za istraživanje mora, Institut Ruđer Bošković), mikrobiologiji (Biološki odsjek, Prirodoslovno-matematički fakultet, Sveučilište u Zagrebu) i staničnoj i molekularnoj biologiji (Institut Ruđer Bošković).

Priprema i provođenje programa „Utjecaj (doprinos) čovjeka na klimatske promjene“ i „Modeli zagađenja vode i tla/Plastika u vodi i tlu“.

Maja Lang Balija

Dr. sc. Maja Lang Balija

Znanstvena suradnica u Centru za istraživanje i prijenos znanja u biotehnologiji, Sveučilišta u Zagrebu. Osmišljava i provodi projekte udruge ZIR-zajednica i razvoj – „Urbani vrt – vrtlariti je lako, nauči kako“, „Poučna staza ličkog krajolika i baštine“, STEaM Lika – obrazovanjem do održivog razvoja“, „Temelji regenerativne poljoprivrede“, „ZnaT – znanost na tornju“

Voditeljica projekta STEaM4Lika. Priprema i provođenje programa „Tlo i utjecaj klime na njegovi strukturu“ i „Regeneracija tla“.

Mediji o nama

Modul 1 (16. i 17.01.2025.)

Preuzimanja